خواص امگا 3 و ضرورت مصرف مکمل های آن
  • 2021/11/24
  • 0

خواص امگا 3 و ضرورت مصرف مکمل های آن

کمتر کسی است که نام امگا 3 را نشنیده و یا از خواص آن برای سلامتی بدن و به ویژه پوست و مو بی اطلاع باشد. امروزه در طیف گسترده ای از تبلیغات شاهد استفاده از نام امگا 3 هستیم و به این شیوه افزایش فروش جالبی هم مشاهده شده است. اما این ماده چیست و چه تاثیراتی در سلامت انسان دارد که تا این حد جایگاه ویژه ای پیدا کرده است؟ در این مطلب قصد داریم شما را با ماهیت این ماده، خواص امگا 3 و بهترین زمان مصرف آن به صورت مکمل آشنا کنیم. البته قبل از هر چیز باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا دریافت این ماده از طریق مکمل ضروری است یا مواد غذایی می توانند به تنهایی تامین کننده این نیاز بدن باشند. ادامه این مطلب شما را به خوبی با این ماده و نقش آن در بدن آشنا خواهد کرد.

 

نقش امگا 3 و مکمل های آن در بدن

 

امگا 3 چیست؟

امگا 3 نامی است که بر نوعی اسید چرب ضروری برای بدن گذاشته اند. این ماده لفظ ضروری را از آن حیث به دنبال خود دارد که بدن قادر به تولیدش نیست و باید از طریق مواد غذایی آن را دریافت کند. Omega 3 را می توان از اجزای تشکیل دهنده چربی ها دانست که برای بدن بسیار مفید و ضروری است. این ترکیب در بسیاری از فعالیت های اصلی بدن نقش آفرینی می کند و کمبود آن که مساله ای شایع هم می باشد، می تواند لطمه های زیادی را به سلامتی انسان وارد کند. این ماده خود از 3 اسید چرب تشکیل شده است که عبارتند از آلفا لینولنیک اسید، دوکوزاهگزائنوئیک اسید و پنتانوئیک اسید.

ترکیب این سه ماده که به شکل گیری اسید چرب امگا 3 منتهی می شود، برای بدن بسیار ضروری می باشد. حضور آن در غشای سلولی اصلی ترین دلیلی است که برای ادامه حیاتمان به آن نیاز داریم. خوشبختانه طیف گسترده ای از مواد غذایی حاوی این ماده می باشند، اما این مواد غذایی آنچنان جایگاه مناسبی در برنامه غذایی ما ایرانی ها نداشته و به همین دلیل کمبود این ماده در کشور ما شایع است.

امگا 3 در چه غذاهایی وجود دارد؟

بهترین راه برای جذب کافی این ماده خوردن حداقل دو بار ماهی در هفته، آن هم از نوع ماهی های چرب است. ماهی های چرب بهترین منبع برای دریافت امگا 3 می باشند و می توان به کمک آنها نیاز بدن را به خوبی تامین نمود.

 

امگا 3 را از منایع غذایی دریافت کنید

 

از دیگر مواد غذایی که حاوی امگا 3 می باشند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع مغزیجات که مهم ترین آنها گردو می باشد.
  • دانه چیا و تخم کتان
  • روغن سویا
  • انواع حبوبات و از جمله لوبیا
  • زیتون و روغن آن

اگر موارد نام برده جایگاه ویژه ای در برنامه غذایی شما ندارند، مصرف مکمل ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود تا بدن بتواند نیاز خود را تامین سازد. خرید بهترین و قوی ترین مکمل های امگا 3 در سایت وب دارو برای شما میسر شده تا بتوانید به صورت آنلاین به این ماده ارزشمند دسترسی داشته باشید.

خواص امگا 3 را بشناسیم

این ماده ارزشمند چه خواصی برای سلامتی دارد که برای تامین آن، انواع مکمل ها تهیه می شوند و تا این جد مورد استقبال قرار می گیرند؟ در این قسمت شما را با خواص امگا 3 و فواید آن برای سلامتی بدن آشنا می کنیم.

سلامت قلب با مصرف امگا 3

مطالعات پزشکی نشان داده است که مصرف امگا 3 می تواند به بهبود سلامت قلب و عروق منجر شود. مرگ در اثر بیماری های قلبی، اولین عامل مرگ و میر در دنیاست و خوشبختانه بررسی های بالینی نشان داده که کسانی که مکمل های حاوی امگا 3 مصرف می کنند، به طور محسوسی کمتر دچار امراض قلبی و مرگ ناگهانی در اثر سکته خواهند شد. این ماده می تواند میزان تری گلیسیرید خون را کاهش داده و از التهاب های رگ های بدن بکاهد. به این شیوه ضمن بهبود جریان خون، سلامت قلب و عروق نیز تضمین خواهد شد.

امگا 3 و مقابله با افسردگی

شاید عجیب به نظر برسد، اما بین مصرف منظم امگا 3 و افسردگی رابطه معناداری مشاهده شده است. این اسید چرب می تواند علائم افسردگی و اضطراب را در افراد کاهش دهد و در کسانی که هنوز به این عارضه مبتلا نشده اند، ریسک درگیری را به طور محسوسی کم کند. هم چنین بسیاری از اختلالات خلقی با مصرف منظم مکمل های حاوی امگا 3 درمان شده و رو به بهبودی می روند.

 

نقش امگا 3 در مقابله با افسردگی

 

امگا 3 برای سرطان

بررسی های پزشکی انجام شده نشان می دهند که بین مصرف منظم منابع غذایی حاوی امگا 3 نظیر ماهی های چرب و ابتلا به انواع سرطان ها به ویژه سرطان پروستات و سینه، رابطه معنا داری وجود دارد. علت را باید در ضد التهاب بودن این ماده جست و جو کرد که می تواند با بیماری هایی که ریشه در التهاب دارند، نظیر سرطان، مقابله کرده و حتی در مسیر درمان هم یاری گر افراد باشد. سرطان که ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد در بدن و در نتیجه تکثیر بی رویه سلولی است، با مصرف اسید های چرب امگا 3، قابلیت پیش گیری و حتی تسریع بهبود یافتن را داراست.

امگا 3 در بارداری

تقریبا بر سر افزایش دوز مصرف امگا 3 برای زنانی که قصد بارداری دارند یا این دوره را طی می کنند، توافق جمعی بین جامعه پزشکان وجود دارد. زنان، قبل، حین و بعد از بارداری به میزان بیش تری از امگا 3 نیاز پیدا می کنند و ضروری است تا با داشتن برنامه غذایی مناسب و دریافت این ماده از طریق مکمل ها زیر نظر پزشک، این نیاز را به طور کامل برطرف کنند. مصرف این ماده برای سلامت مادر و جنین از الزامات است.

 

امگا 3 و پیشگیری از زایمان زودرس

 

امگا 3 در بدنسازی

یکی از گروه هایی که نیاز عمده ای به امگا 3 پیدا می کنند، بدنسازان و ورزشکاران هستند. این گروه از افراد به دلایل زیر باید مصرف امگا 3 را به صورت خوراکی و مکمل در برنامه خود داشته باشند:

  • کاهش زمان ریکاوری پس از تمرین
  • کمک به سلامت مفاصل و استخوان ها
  • بهبود روند عضله سازی
  • کاهش چربی اضافی بدن
  • کاهش دردهای عضلانی

این ماده با اثر ضد التهابی خود می تواند دردهای عضلانی و استخوانی را پس از تمرین و حین آن کاهش دهد و با افزایش میزان ترشح هورمون سرتونین، در بهبود خلق خو و کاهش خستگی و تنش پس از تمرین موثر عمل کند.

 

نقش امگا 3 در بدنسازی

 

عوارض خطرناک قرص امگا 3

اگر در مصرف مکمل ها یا مواد غذایی حاوی امگا 3 زیاده روی صورت گیر، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در پاسخ باید گفت که منابع غذایی حاوی این ماده معمولا به اندازه ای خورده نمی شوند که سبب ایجاد مسمومیت شوند، اما باید در مصرف مکمل ها جنبه احتیاط را رعایت نمود و از حد استاندارد توصیه شده توسط پزشک و یا نوشته شده بر روی بسته بندی محصول اجتناب کرد. در غیر این صورت ممکن است نشانه های زیر ظاهر گردند.

مصرف زیاد این ماده می تواند سبب رقیق شدن خون و خون ریزی در برخی افراد شود. به همین دلیل توصیه می شود که دو هفته قبل از انجام عمل های جراحی، مکمل های این اسید چرب مصرف نشود.

برخی از مکمل های امگا 3 حاوی مقادیری از ویتامین A هستند که مصرف زیاد آن می تواند برای کبد مشکل ساز شود.

باید اشاره کرد که زیاده روی در مصرف امگا 3 و دریافت مقادیر بیش از نیاز بدن، فایده ای را برای سلول ها و اندام ها به همراه ندارد و به همین دلیل خود را در معرض چنین عارضه هایی قرار نداده و دوز استاندارد مصرف را رعایت کنید.

 

خطرات زیاده روی در مصرف امگا 3 برای کبد

 

چطور بفهمم کمبود امگا 3 دارم؟

کمبود این اسید چرب نشانه هایی را در بدن دارد که می تواند فرد را نسبت به این مساله هوشیار کند. برخی از این نشانه ها را در ادامه عنوان کرده ایم.

افرادی که دچار کمبود امگا 3 هستند، خشکی مفاصل و استخوان ها را صبح ها و پس از برخاستن از خواب، تجربه می کنند. به گونه ای که مفصل ها پس از مدتی از فعالیت به حالت عادی خود باز می گردند.

افسردگی یکی دیگر از نشانه های کمبود این ماده در بدن است که می تواند خود را با بالا رفتن میزان اضطراب و تنش، گوشه گیری و ... نشان دهد.

خستگی و کوفتگی بدن از دیگر علائمی است که به شما هشدار می دهد میزان این اسید چرب در بدنتان کاهش یافته است. این خستگی زمانی از نشانه های این کمبود است که دائما و بی دلیل به سراغتان می آید و کسالتی بی منطق را تجربه می کنید.

پوست، مو و ناخن های بی جان را باید از مهم ترین نشانه های کمبود امگا 3 در بدن دانست. این ماده پوست و مو را به خوبی تغذیه می کند و مواد لازم برای سلامتی را به آنها می رساند. این در حالی است که کمبود آن سبب شکنندگی ناخن ها، ریزش مو و خشکی پوست سر و خشک و مات شدن پوست صورت و بدن خواهد شد.

کیفیت پایین خواب از دیگر نشانه هایی است که افراد با مشکل کمبود امگا 3 آن را تجربه می کنند. کسانی که مقادیر کافی از این ماده را در بدن خود ندارند، به نسبت دیگر افراد کیفیت پایین تر خواب و حتی بی خوابی های شبانه را تجربه می کنند.

کمبود این ماده در زنان باردار می تواند خطر زایمان زودرس را به همراه آورد و در کودکان منجر به بیش فعالی خواهد شد. بنابراین توجه به میزان کافی از این ماده در بدن از مهم ترین اقداماتی است که برای حفظ سلامت خود باید در نظر داشته باشید.

قیمت امگا 3

بسیاری از افراد به ناچار باید به مصرف مکمل های امگا 3 روی آورند تا نیاز بدن خود را تامین کنند. این ماده به صورت مکمل در برندهای مختلف در داروخانه ها عرضه می شود که با توجه به شرکت تولید کننده آن، قیمت های متفاوتی دارد. شما می توانید مکمل های ارزان قیمت امگا 3 و هم چنین انواع مرغوب و با کیفیت آن را از داروخانه وب دارو تهیه کنید. این داروخانه برای رفاه حال شما عزیزان، اقدام به راه اندازی سایت فروشگاهی کرده است که به این شیوه می توانید در هر کجای کشور عزیزمان که هستید، به عالی ترین مکمل های امگا 3 دسترسی داشته باشد. وب دارو متعهد می شود که سفارش خرید امگا 3 شما را در کوتاه ترین زمان ممکن در محل به شما تحویل دهد و خیالتان را بابت کیفیت و قیمت محصول آسوده خواهد ساخت.

کلام آخر آنکه ...

 امگا 3 از دسته اسیدهای چربی است که بدن قادر به تولید آن نیست و ضروری است با بهره مندی از برنامه غذایی با کیفیت و سرشار از منابع غذایی حاوی این ماده، نیاز خود را تامین کند. مکمل های امگا 3 با توجه به شایع بودن کمبود این ماده در دنیا، در اشکال مختلف عرضه می شوند و شما می توانید با خرید آنها از مراجع معتبری چون داروخانه آنلاین وب دارد، کمبود بدن خود را جبران کرده و گامی به سمت سلامتی بردارید. با مصرف این ماده ضمن کمک به بهبود خلق و خو، سلامت مفاصل، قلب و عروق، پوست و مو و ناخن و غشای سلولی خود را تضمین کرده اید و مانع از شکل گیری و پیش روی انواع التهاب ها در بدن خواهید شد.